Ko je v Sloveniji nazadnje vladala desnica,
sem sanjala, da so Ljubljano okupirali neonacisti. Mesto so nadzorovale
tolpe fantov, oborožene s pestmi, noži, palicami in psi. Če jim je kdo
ušel iz rok, so zanj poskrbeli vojaki. Niso bili uniformirani, vojska se
uradno ni vmešavala v ulične boje, a smo kljub temu dobro vedeli, s kom
imamo opravka; tako učinkovito orožje si je lahko privoščil samo
(njihov in naš) gospodar, država-cerkev v enem. Medtem ko so se množice
lačnih, utrujenih in prestrašenih ljudi skrivale po kleteh, so se
Cankarjev dom, opera, drama in druge kulturne ustanove v središču mestu
spreminjale v orjaško orožarno.
Podobe iz nočne more so me zasledovale ves dan. Ko
sem jo opisala prijateljici, sem v šali dodala, da je bila za nenavadno
žive sanje gotovo kriva moja menstruacija. Kislo se je nasmehnila in
odkimala. "Prijatelj je imel podobne sanje," je rekla, "pa nima
menstruacije."
V naslednjih dneh so podrobnosti iz sanj izpuhtele. Strašljivi občutek, da je levica poražena, je ostal.
Ko sem izvedela, da bo v novi vladajoči koaliciji ob SDS in ostalih soodločala Nova Slovenija, se mi je najprej stemnilo pred očmi. Potem sem pomislila na okupirano Ljubljano iz satirične antiutopije 4000 (1891) Ivana Tavčarja. V delu, ki ga je napisal v odgovor na konservativizem Antona Mahniča, ima Emona že dva tisoč let status "Papeževe provincije številka LII". Cerkev je prevzela državo, v slovenščini se tiskajo samo molitvene knjige, zadnji tujec, ki je vstopil v mesto, je končal na grmadi, prvo in zadnjo vstajo "vsaj 4.000 junakinj", ki so se borile za enake možnosti, so zatrli leta 3919. Prebivalstvo je ločeno glede na spol in stan; neomožene ženske pred neoženjenimi moškimi branita vojska "starih devic" in visoko obzidje. Izjema je oddelek za poročene, kjer "Stvarnik poveličuje vse tiste zakonske, kateri so si ostali zvesti do smrti". Ženske, ki so prekinile nosečnost ("grešnice, ki so svojeroč pomorile sad telesa svojega"), so obsojene na večno psihološko mučenje na robu pečine z razgledom na zeleno livado, na kateri se pod varstvom božje porodnice igrajo angelsko ljubki otroci. Vsako žensko, ki skuša doseči livado, vojska angelov "s krvavimi meči" odžene nazaj na pečino, "kjer je jok in škripanje z zobmi".
Tavčarjevo liberalno norčevanje iz katoliške
demonizacije žensk dopušča feministično interpretacijo, vendar je treba
vedeti, da je leta 1905 glasoval proti uvedbi splošne in enake volilne
pravice za moške in ženske. Za demokracije v patriarhalni družbi je
značilno, da ideološko še tako različne in medsebojno sprte politične
stranke v feminizmu prepoznajo skupnega sovražnika. Že to je zgovorno,
da za seksizem, ki prihaja iz ust politika, vedno najdemo opravičilo,
medtem ko za enaka stališča političark ne kažemo velikega razumevanja.
Tako sem se ob dejstvu, da je tudi Franja Tavčar, Ivanova žena,
nasprotovala ženski volilni pravici, čeprav je v Ljubljani ustanovila
vrsto ženskih društev in zavetišč, tudi sama spraševala, kako se je
lahko izvzela iz razreda žensk in nasprotovala ženski politični
emancipaciji.
Enako vprašanje se zastavlja ob stališčih predsednice NSi. Ljudmila Novak ženske
obravnava s patriarhalnega, nacionalnega in populacijskega vidika, zato
v "materah in ženah" vidi zgolj in samo sredstvo za brezplačno
reprodukcijo delovne sile. A če so njen antifeminizem še pred kratkim
podpirali samo Bog, "narava" in moralna večina, je po novem na njeni
strani tudi država. In če je bilo seksistična, homofobna, islamofobna in
rasistična stališča Nove Slovenije v preteklosti mogoče odpraviti kot
navadno demagogijo, bo z novo pridobljeno močjo zlahka beatificirala
heteroseksualno "družino kot najpomembnejšo celico naroda". Sledilo bo
omejevanje, kaznovanje in stigmatiziranje vseh tistih, ki ne
izpolnjujemo svojega državotvornega poslanstva. In kot vse kaže, bomo za
geji in lezbijkami na vrsti ženske.
Decembra 2011 je Ljudmila Novak v Klepetalnici MMC
RTV Slovenija zapisala, da je "pravica do spočetega življenja večja
pravica od pravice matere do splava". Ko jo je neka bralka vprašala,
kako lahko kot ženska pravico do umetne prekinitve nosečnosti odreče
drugim ženskam, je predsednica NSi zgrabila priložnost in sredi javne
diskusije "odložila" svojo politično funkcijo, moč in odgovornost.
Začela je odgovarjati kot "ženska in mati", ki ima pravico do svojega
mnenja, s katerim "nikogar ne obsoja". S to potezo je politični program
svoje stranke reducirala na svoje osebno mnenje, žal pa si državljanske
Slovenije takšnega branja ne moremo privoščiti, saj zna njeno stališče
kaj kmalu poseči v naše pravice. Ljudmila Novak torej kot političarka,
ženska in mati (na strokovno podkovanost se le ni mogla sklicevati)
meni, da umetna prekinitev nosečnosti pušča "trajne psihične in tudi
fizične posledice, zato bi bilo mladim dekletom potrebno pomagati
drugače." S tem nima v mislih izobraževanja o kontracepcijskih metodah,
prizadevanja za prijaznejši sprejem v bolnišnici ali družbene
destigmatizacije žensk, ki so umetno prekinile nosečnost. Očitno je, da
jo bolj kot psihofizično zdravje žensk skrbi pozitivni naravni
prirastek, saj je v omenjenem pogovoru kot rešitev predlagala
posvojitev, ki je "veliko bolj primerna in humana rešitev, kot siljenje
deklet v splave".
Ljudmila Novak ni antifeminstka, ker bi poznala
feministične argumente proti instrumentalizaciji žensk in jim želela
nasprotovati. Feminizem v Sloveniji ni dovolj močan, da bi ga kdorkoli
razen feministk sploh obravnaval kot politično gibanje, zato ji tega ni
treba storiti. Skupaj s koalicijskimi kolegi iz SDS se lahko še naprej
mirne duše sklicuje na Boga in naravo. Če se konservativcem, ki so
prevzeli oblast, ne bo nihče uprl, se bodo kmalu lahko začeli sklicevati
na ustavo, ki zaenkrat pravi, da je "odločanje o rojstvih svobodno".
S strahom pričakujem svojo naslednjo nočno moro. Če se bo podoba neonacistične okupacije Ljubljane iz prvih sanj zlila s Tavčarjevo predstavo o klerofašizmu, bo na čelu paravojaških angelskih sil z otrokom v naročju korakala Ljudmila Novak. Pri tem bo goreče deklamirala misli Pierrea Baylea, francoskega filozofa, ki je že leta 1740 na vso moč hvalil "materinski nagon". "Materinski nagon je božji dar," bo vzkliknila, "saj zagotavlja, da se bodo ženske še naprej razmnoževale kljub nezavidljivemu položaju, ki jim pripada zaradi rojevanja in skrbi za otroke".
Prvič objavljeno na portalu Življenje na dotik (Maribor - EPK 2012), 15. 2. 2012.
Angleški prevod.
Ni komentarjev:
Objavite komentar