Esej Čut za čas sem napisala za katalog solistične plesne predstave Maje Delak Kaj če. Izšel je ob premieri, 3. oktobra 2013, ki je v okviru festivala Mesto žensk potekala v Stari elektrarni v Ljubljani.
Angleško verzijo eseja lahko preberete tukaj, fotografije Nade Žgank s premiere pa so na voljo na Facebooku.
Tea Hvala
Čut za čas
»Navada
je zaspalost ali vsaj pešanje čuta za čas, in če doživljamo mladostna leta
počasi, poznejše življenje pa nam poteka in beži zmerom spešneje, mora biti
tudi to posledica navade. Saj vemo, da je vrivanje spremenjenih in novih navad
edino sredstvo, da si obdržimo življenje, da si poživimo čut za čas, da si
zamoremo pomladiti, okrepiti, spočasniti svoje doživljanje časa in si s tem
obnavljati življenjski čut sploh.« -- Thomas
Mann
Mladi
pogled
Ko sem prejela vabilo k pisanju
o staranju, sem se začudila, kako to, ko pa … še nisem stara. Ne morem pisati o
stvareh, ki jih ne poznam, sem godrnjala, nato pa vseeno segla po gerontološki
literaturi in v reviji Kakovostna starost
prebrala, da ljudje med 60-im in 87-im
letom prav tako trdijo, da se ne počutijo stare.
Nič
čudnega. Zaradi stereotipov, ki smo jih naprtili starosti, bi bilo istovetenje
z njo naravnost
samodestruktivno. V kulturi, ki časti mladost, je staranje lahko samo nekaj strašljivega
ali pomilovanja vrednega. Predsodek trdi, da
stari ljudje ne prispevajo k družbi, temveč
so kvečjemu breme, da so v starosti duševne in telesne težave neizogibne ter da
je življenje starejših osamljeno in aseksualno. Skratka, mladi pogled starejše
od sebe dojema kot homogeno skupino, ki se radikalno razlikuje od »nas«. Tako kot
druge vrste diskriminacije tudi starostna diskriminacija najbolje uspeva v
svetu, razdeljenem na »nas« in »njih«.
Starosti je več. Lahko je biološka
(»gube«), kronološka (»EMŠO«) ali družbena (»upokojenec«). Ko si »za časom«, je
kulturna, ko se počutiš starega, je psihološka, ko se soočiš s podatki o
pričakovani življenjski dobi, je statistična. A kot kaže, je predvsem
arbitrarna. Sociologinja Margaret M. Gullette v študiji Aged by
Culture (2004) pravi, da nas
postara kultura, ne telo, mladi pogled pa nas prepričuje, da se moramo zaradi
staranja počutiti slabo in da nas mora začeti skrbeti čim prej. Prepričuje nas,
naj vneto preiskujemo svoje telo za znaki upadanja, pri čemer se starostna
meja, ko naj bi nas začelo skrbeti, radikalno niža.
Napredovanje in nazadovanje
Kdaj
točno se odraščanje prevesi v staranje? Strogo vzeto, se staramo od rojstva
naprej. V tem smislu je staranje predvsem zgodba o teku časa, o tem, kako ga
lahko osmislimo. Vključuje tako željo po varnosti kot potrebo po
spremembah: če varnost potrebujemo zato, da si sploh lahko zamislimo
kakršnokoli prihodnost, spremembe poživljajo, kot pravi Thomas Mann v Čarobni gori (1924), naš »čut za čas«.
Brez sprememb, prelomnih življenjskih dogodkov in odločitev, bi se čas razlezel
v brezoblično trajanje. Morda je gospa, ki jo gerontologinja Simona Hvalič Touzery citira v reviji Kakovostna starost, imela v mislih to
izgubo, ko je rekla: »Po mojih
izkušnjah mlajše ženske, ki se zavedajo negativnega odnosa do staranja,
običajno govorijo o vseh nas starejših od 45 let kot o starih ženskah. Vendar
pa imajo ženske, stare 80 let, hčerke, ki imajo 60 let, in vnukinje, ki jih
imajo 40. Združevati nas vse v eno generacijo pomeni, da vsi izgubimo.«
Izenačevanje
se trdovratno drži tudi mojega besedila, v katerem lahkotno skačem med opisi
»mlajših starejših« (kamor spadam s svojimi 33-imi leti), ljudi srednjih let,
starih v tretjem življenjskem obdobju (ki sovpada z upokojitvijo) in ljudi v
četrtem obdobju (nad 75 let). Moj mladi pogled je mogoče brati tudi drugače:
kot upor proti tako neizprosno postavljenim mejam, proti dejstvu, da s
staranjem razlagamo tudi spremembe in lastnosti, ki niso vezane na starost.
Razlagalnih sistemov je vsekakor več, res pa je, da v svetu, ki staranje
izenačuje s starostjo, slednjo pa s postopnim propadanjem, ni prostora za
subjektivno dojemanje časa.
Margaret M. Gullette pravi, da
je ideologija staranja odrasle oropala za
zgodbo o spreminjanju in napredovanju skozi čas, ki smo jo smeli poslušati v
otroštvu in mladosti, vse tja do izstopa iz sistema institucionalnega varstva
(kamor spada tudi študij). To zgodbo bi se dalo strniti v besede, s katerimi
starši bodrijo svoje otroke v trenutku omahovanja, negotovosti ali neuspeha.
»Ne skrbi,«
pravijo, »vse ob svojem času«. Ko optimizem zamenja občutek, da »se mudi« ali
celo občutek, da je »prepozno«, da bi »popravili napake« in »nadomestiti
zamujeno«, takrat vemo, da smo odrasli. Na vprašanje sociologa Zygmunta
Baumana, čemu v tem svetu služi strategija romarskega »napredovanja«, zato Gullette
odgovarja, da jo občutimo kot nujnost, ki nam ob potrebi po varnosti zagotavlja
preživetje mnogoterega, a enotnega jaza skozi čas, poleg tega pa nasprotuje
depresivni binarni logiki, ki nas v odraslosti obsodi na zgodbo o propadu.
Ta
ideologija se je začela uveljavljati z nastopom znanstveno utemeljene medicine.
Pred tem je bila starost cenjena prav zaradi duhovne zrelosti in modrosti.
Starajoče se telo ni bilo izolirano, temveč povezano s kozmološkimi miselnimi
sistemi in simboli. K izenačevanju staranja z odvečnostjo je veliko pripomogla
kapitalistična ureditev, ki v visoki starosti vidi zgolj strošek in breme, to
lekcijo pa mnogi ljudje ponotranjijo že ob upokojitvi, čeprav mlajšim
generacijam v obliki imetja in neplačanega dela dajejo marsikaj. Mladi pogled tega prispevka ne opazi, ker je
vpet v ideologijo, ki tako »mlade« kot »stare« postavlja pred enako zagato: po eni
strani od nas zahteva nenehno spreminjanje in rast, po drugi pa pravi, da se ne
smemo postarati, saj nam samo mladost (ali vsaj mladostnost) lahko zagotovi
bodoče uspehe.
Za ljudi, ki so se poslovili od
mladosti, je to nerešljivo protislovje lahko zelo strašljivo. In starejši kot
smo, večji je pritisk, pri čemer tudi mladi živijo v strahu pred bodočim
neuspehom. Nezavedno prepričanje, da nas propad – podobno kot bolezen – čaka za
vogalom, je splošno razširjeno, življenje pa reducira na biologijo, razumljeno
kot »usodo«. Eden bolj žalostnih učinkov ideologije propadanja je, da se
zapremo vase in pozabimo, da se ob nas istočasno stara še marsikdo: naši
bližnji, naši sosedje, pravzaprav ves svet. In ker je predsodek o pešanju moči in
neizogibnem propadu obveljal za edino resnično zgodbo o staranju, v njem težko
prepoznamo kulturni konstrukt. Če bi ga, potem bi bila možnost za kritiko, upor
in spremembe na dlani.
Zanikanje
staranja
Mladi pogled je značilen za potrošniško
kulturo, ki mladost izenačuje z lepoto. V potrošniški kulturi telo velja za projekt,
na katerem je treba delati. Treba ga je oblikovati in nadzirati, saj predstavlja
prostor samoopredeljevanja in seveda potrošnje. Ker je potrošniška kultura
vizualno naravnana, nove oblike samonadzorovanja vključujejo nenehno
ocenjevanje lastnega videza (pred ogledalom, v izložbah, na fotografijah), ki
poganja naše stremljenje k popolni lepoti. K temu veliko pripomorejo reklame,
ki nas zasipajo s podobami golih ali napol golih mladih žensk ter lepotna
kirurgija, ki nas prepričuje, da lahko izbriše ali vsaj prikrije znake
staranja. Oglaševanje »anti-ageing« kozmetike naslavlja vse širšo
ciljno skupino, začenši s tridesetletnicami – in vse pogosteje tudi
tridesetletniki. V reklamah za zdravila, kreme proti gubam in posebno spodnje
perilo, ki prav gotovo ni erotično, se pojavljajo telesa, ki so mlajša od teles
ciljnih potrošnikov. Če bi se v reklami pojavil človek visoke starosti, bi preveč
ogrozil potrošnika, kateremu želi prodati prav sanje o večni mladosti.
Čeprav
vemo, da ne moremo odmisliti telesnih sprememb, ki spremljajo staranje, je
ideja večne mladosti neskončno privlačna. Obljublja nam uspeh, samostojnost in
učinkovitost, torej vse tisto, kar pogojuje tako avtonomno identiteto kot
družbeno vključenost. Za prepuščanje tej fantaziji plačamo visoko ceno, saj se
moramo v imenu mladosti odpovedati mnogim, predvsem preteklim vidikom lastnega
jaza. Socialni gerontologi trdijo, da se ob novih, tako fizičnih kot
psiholoških izzivih, ki jih prinaša staranje, spreminjamo, četudi ostajamo isti,
kar pomeni, da je identiteta večplastna. »V tem smislu se starost v ničemer ne
razlikuje od drugih življenjskih obdobij,« je zapisala Molly Andrews, »spremembe
so številne in resnične; če jih zanikamo, tako kot to skušajo početi mnogi
ljudje, ki nasprotujejo starostni diskriminaciji, se obnašamo nespametno«. A težava
je v tem, da je težko prepoznati razliko med zanikanjem staranja na eni strani
in uporom proti družbenim predstavam o staranju na drugi.
Nevidnost, ki bije v oči
Feministične študije o staranju
se običajno začnejo z opažanjem, da v akademskih in umetniških krogih obstaja
strah pred staranjem, ki je tudi sicer značilen za zahodno kulturo, kar pomeni,
da se o staranju ne govori. Če že govorimo o telesu, imamo v mislih mlado ali
mladostno, predvsem pa zdravo telo. Telo,
ki se stara, je v takšnih pogojih preveč vidno in nevidno obenem. Še posebej
žensko telo, saj ga vedno presojamo z vidika spolne privlačnosti in
reproduktivne sposobnosti. Ker med starostniki prevladujejo ženske, je vsako staro
telo, tudi moško, feminizirano in dvojno obteženo z negativnimi pomeni. A če
starejšim moškim kljub temu priznavamo dostojanstvenost, smo do starejših žensk
neusmiljeni. Zato feministke pravijo, da se ženske postaramo prej kot moški.
Starejšim ženskam, ki želijo nastopiti kot seksualna bitja, je
prostor natančno odmerjen: roza kostim mora spremljati mladosten nasmeh in
hehet, ki mora preprečiti vsako miselno povezavo med starostjo, seksualno
zrelostjo in družbeno močjo. Ženskam, ki želijo ustrezati seksualnemu idealu
nedolžnega, nedozorelega in nemočnega dekletca, se odkrito posmehujemo in
pravimo, da bi se morale naučiti obnašati »svojim letom primerno«. Obtožujemo
jih zanikanja starosti in samoprevare, vendar se na tem mestu velja ponovno
vprašati, če je meja med pristajanjem na družbene norme in uporom proti njim res
tako jasna. Povedano drugače: kako naj ženska »skrbi za svoj videz« in »ostaja zvesta« svojemu zrelemu jazu v
družbi, ki lepoto in legitimnost priznava zgolj in samo mladosti?
Feministična teorija se je starajočim se telesom
dolgo izogibala. Iz zapletenih razlogov, tudi zaradi splošne gerontofobije, se
je raje posvečala mlajšim,
privlačnim telesom in njihovim medijskim reprezentacijam. Pri tem je oblikovala
vrsto konceptov, ki so dopuščali upiranje lepotnemu idealu, recimo »prekomerno
telo«, »neposlušno telo«, »neukrotljivo telo«, »groteskno telo«, »kiborško
telo« in »androgino telo«. Kot je opazila sociologinja Kathleen Woodward, se z gerontološkega
vidika našteti izrazi ujemajo s predsodki o starih ljudeh. Na primer,
»neukrotljivo telo« je v
individualistični kulturi, ki posameznikovo identiteto veže na njegovo (od
drugih ločeno) telo, lahko metafora za inkontinenco. Če se tvoje telo razleze preko svojih meja, če nekontrolirano
izloča urin, podvomiš v lastno avtonomijo in ogrožaš avtonomijo drugih
posameznikov. Tvoja »razpuščenost« jih navdaja z odporom ali celo gnusom. V primeru bolezni, ki zahteva nego,
feminizaciji sledi infantilizacija. Status bolnika ali onemoglega človeka te
reducira na telo, zgolj in samo telo, to telo pa je z vstopom v institucionalni
sistem nege podvrženo biopolitičnemu nadzoru, ki je najstrašnejši na vsakdanji
ravni; na ravni neprostovoljne golote in kopanja, ki ga denimo izvaja mlada
oblečena negovalka.
Bolj ko smo stari, težje zanikamo dejstvo, da smo telesna bitja.
Na to nas opozarjajo bolezni in bolečine, zato je o staranju nemogoče
razmišljati ločeno od telesa, kar pa ne pomeni, da se moramo vrniti k biološkemu
determinizmu, ki obvladuje medicinski in deloma tudi gerontološki diskurz.
Težava je v tem, da ima v zahodni kulturi poudarjanje telesa kaj hitro lahko ponižujoč
učinek: dokaz za to je dolga tradicija mizoginije, ki ženske še vedno reducira
na telo. Feministične študije so se obravnavi starejših ženskih teles nemara
tako dolgo izogibale tudi zato, ker so se želele izogniti poniževanju že tako
dvojno diskriminiranih ljudi.
Julia
Twigg je opozorila na dodaten problem, s katerim se soočajo feministične
študije. Ker staranje in bolečina poudarita materialnost telesa, ga ne moremo brati
kot izključno kulturno proizveden diskurz ali »tekst«. Zato feministična
gerontologija poststrukturalistične uvide skuša nadgraditi z opažanji, ki izhajajo
iz materialnosti telesa, obenem pa se izogiba biološkemu determinizmu in
kartezijanskemu dualizmu. Slednji vzpostavlja radikalno ločnico med telesom in
občutjem lastne identitete, pri čemer se zanaša na znani razkorak med našo
kronološko starostjo in subjektivnim občutenjem starosti, ki je seveda nižja od
biološke. To je dodaten razlog, zakaj feministična gerontologija, ki želi
razpravljati o utelešenem jazu, ne more zavračati materialnosti (kulturno
proizvedenega) telesa.
Uprizarjanje
starosti
Če lahko uprizarjamo spol, ali lahko
uprizarjamo tudi starost? Na odru gotovo, kaj pa v vsakdanjem življenju? Spol
ima v resničnem življenju svojo performativno zgodovino, ki postane del naše
osebne zgodovine, če se ga naučimo dobro odigrati. Ko v otroštvu privzameš
kulturno določene načine vedenja in določene navade, jih tako ponotranjiš, da
se ti zdijo samoumevne, postanejo del tebe. So daleč od uprizarjanja. Vendar to
utrjevanje navad ni večno ali dokončno. V teku
življenja lahko privzamemo nove načine obnašanja, nove navade in nove načine
samoopredeljevanja.
Margaret M. Gullette poda zanimiv
primer uprizarjanja spola, ki je neločljiv od uprizarjanja starosti že zato,
ker je način, kako iz teles razbiramo spol, neločljivo povezan s tem, kako
razbiramo starost. Pripoveduje o ženskah, vzgojenih pred pojavom feminizma, ki
so ob stiku z emancipacijskim gibanjem začele zavestno spreminjati svojo držo,
hojo, glas in izraz na obrazu. V javnosti so začele nastopati z odločnejšim
glasom, opustile so vprašujočo intonacijo ob koncu vsakega stavka, v zadregi so
se nehale hihitati, predvsem pa so se manj smehljaje in si nadele resnejši
izraz, ki je moškim sporočal: »Nisem nobena punči, jemlji me resno.« Feminizem,
pravi Gullette, jim ni narekoval konkretnih sprememb, le splošni cilj je
določil. Zase pove, da je omejila zibanje v bokih ter podaljšala in pospešila
svoj korak. Tako njen novi glas kot odločna hoja sta dajala vtis, da je
starejša, kar je »imelo telesne/subjektivne učinke, saj sem se zaradi teh
sprememb počutila bolj vitalno, bolj močno, pa tudi bolj varno pred nadlegovanjem
na ulici.«
Kar se ji je ob prvih korakih,
ob ustvarjanju novih navad, zdelo »ponarejeno« in zgolj dobro odigrano,
se je sčasoma spremenilo v njen novi jaz, v njeno novo telo, v katerem se je
počutila dobro. To telo je postalo enako samoumevno kot je bilo pred tem samoumevno
njeno ženstveno telo. Slednje se ji je z novega gledišča zdelo »trapasto«; zdaj
je nanj gledala kot na pretirano uprizarjanje ženstvenosti. »Ko sem se
zasidrala v novo telo,« zapiše Gullette, »sem pridobila novo samodejno telo:
moj trenutni in vidni izraz mojega jaza, mojo v času in kulturi utelešeno
psiho.«
Če
sprejmemo prevladujoči biološki determinizem, ki trdi, da staranje vodijo
biološki mehanizmi, na katere nimamo vpliva, se dejansko počutimo kot žrtve
»procesa staranja«. Medtem socialna gerontologija poudarja, da ima staranje svojo
aktivno plat, ki dopušča namerne spremembe. Morda je o telesu – podobno kot o
identiteti – zato bolje razmišljati kot o zaporedju poskusov, novih in novih uprizarjanj,
ki se postopoma, če le ne naletimo na prevelik odpor okolice, strnejo v nove
navede, v novo telo, ki ne izniči vseh prejšnjih jazov. In če v telesu sočasno bivajo
tvoji pretekli, sedanji in nastajajoči jazi, potem mladost in starost nista
nespravljivo nasprotje, temveč bogat preplet izkušenj, ki kličejo k novi, do
staranja prijaznejši kulturi, ki bo namesto o »starosti primernem obnašanju«
razpravljala o »čutu za čas«.
Viri
Molly ANDREWS (1999): »The seductiveness of agelessness«. V: Ageing and Society, št. 19, str. 301–318.
Simona
HVALIČ TOUZERY (2003):
»Stereotipi in dejstva o staranju in starih ljudeh«. V: Kakovostna
starost, let. 6, št. 3, str. 52–56.
Margaret MORGANROTH GULLETTE (2004): Aged by Culture. Chicago: University of
Chicago Press.
Julia TWIGG (2004): »The body, gender, and age: Feminist insights
in social gerontology«. V: Journal of
Aging Studies, št. 18, str. 59–73.
Kathleen
WOODWARD (2006): »Performing Age, Performing
Gender«. V: The National Women's Studies
Association Journal, let. 18, št. 1 (pomlad), str. 162–189.
Ni komentarjev:
Objavite komentar